Tuesday, May 25

Amerika Lagi...

Semangat betul diorang cakap yang Saddam Hussien ni pemerintah kejamlah,kroni lah, pentingkan diri sendiri lah dan ntahape-apa lagilah.

Konon Saddam ni tak demokratiklah. Rakyat Iraq merana di bawah rejim Saddam. Lepas tu sebab alasan anti-terrorism, diorang pun ambushla Iraq. Jumlah korban? Wallahua'lam.

Perang dah pun di'declare' tamat setahun yang lalu. Tapi, jumlah korban jadi makin bertambahla pulak. 5558 orang mati. Itu yang masuk statistik, yang tak masuk?

Baca: Tentera AS bunuh lebih 5,500 orang awam Iraq

Orang awam tu, jom buat calculation jap,

5,500 bahagi 365 = purata 15 orang awam terkorban setiap hari

Hmm... ntahlah, memang tak habis nak buat cerita pasal maslah ummat ni. Kita bolehlah duk kutuk-kutuk AS ni, tapi apa lagi yang kita (baca=rakyat kebanyakan,bukan pemimpin) boleh buat?

Boikot barangan Amerika. Idea yang sunggguh bernas. Memang boleh lumpuh gak ekonomi AS kalau semua ummat Islam yang berbillion ni boikot.

Tapi persoalannya, berapa ramai yang betul-betul faham Islam dan teguh pendiriannya nak boikot barangan Amerika ni? Terus terang cakap, memang sangat susah. Lagi-lagi kalau kita ni remaja, syabab yang darah masih panas membara. Semua nak try.

Yang faham agama pun susah nak buat, ini pulak yang tak faham atau langsung takde asas agama. Yang faham Islam itu hanyalah solat, zakat, puasa, haji, kawin. Full stop.

Hmm, berat masalah kita sekarang ni...

Memang umat Islam akhir zaman, tidak syak lagi. Nantikanlah kedatangannya...

No comments: