Monday, September 27

1511

Hits untuk blog ini mencecah 1511.

Terperasan angka itu apabila membuka blog tadi.

1511 adalah susunan nombor yang signifikan untuk kita. Sangat signifikan bukan?

1511 Masihi, Kesultanan Melayu Melaka jatuh ke tangan Portugis. Bagi sesetengah orang, ianya mungkin sekadar tahun di mana bermulanya kejatuhan Tanah Melayu ke tangan penjajah. Dari Portugis ke Belanda dan kemudian Inggeris. Tidak lupa keperitan penjajahan Jepun selama 3 tahun di tanah air kita.

Tetapi sebenarnya ianya bukan sekadar itu. Bukan sekadar penjajahan suatu negara atas negara yang lain. Malah lebih dari itu. Detik itu menandakan jatuhnya kerajaan Islam di semenanjung Tanah Melayu. Menyaksikan bermulanya penjajahan budaya dan pemikiran barat ke atas sebuah lagi tanah Islam. Kali ini di nusantara. Dan misi-misi missionary Kristian bermula, bertapak dan semakin kukuh hingga ke hari ini.

Mungkin kita tidak sedar tentang perkara ini. Dan jika kita sedar, apakah peranan kita? Sekadar tunggu dan lihat. Melihat semakin banyak anasir-anasir kristian dan yahudi bertapak dalam hati dan jiwa raga umat islam?

Karya Faisal Tehrani, 1511[H] Kombat kedengaran seperti sebuah novel berkaitan yang mantap. Dengar-dengarnya seolah begitu menarik. Sebuah novel sequel. Teringin benar rasanya membaca karya ini.

Takpelah, call umah kejaplah. Mintak tolong hantarkan. Hehe...

No comments: