Monday, August 29

Mengapakah?



...my left hand @ 2015 Aug 28...


Mind you... accidents do happen. And it's just sometimes it happens to you or to someone close to you. Most of the times, to someone else that you won't really bother knowing.

Unlucky me...

Kifarah atau ujian? The former maybe...

Bila satu jari masih belum dapat digunakan buat sementara ni, teringat pulak kat satu analogi masa sekolah-sekolah dulu.

Ok camni. Follow step by step tau...

1) Cuba pegang satu objek yang ada kat depan tu dan angkat. Ape-ape pun boleh. Buku, mouse, keyboard, CD. Ape-ape je la. Tapi janganlah yang berat sangat. Yang fragile pun jangan jugak.

2) Pastu cuba lepaskan satu-satu jari dari pegang objek tu. Mula dengan jari kelinking. Masih boleh pegangkan?

3) Lepas tu try angkat jari manis pulak. Tak jatuh lagi kan barang tu?

4) Sekarang tinggal 3 jari je kan? Ok cube lepaskan jari hantu (yang tengah-tengah tu la kan? Kalau tak sure yang mane, ia adalah jari yang berbalut dalam gambar seperti yang di atas, ok? Dapat?) Anything happen? Masih boleh pegang kan?

5) Dengan tinggal 2 jari je kan? Try lepaskan jari telunjuk tapi dengan satu syarat. Jangan jatuhkan objek yang dipegang. Boleh?

Emm.. ni sebenarnye adalah analogi berkenaan RUKUN ISLAM.

Bukan, bukan ustaz itu yang bagitau, tapi idea dari sorang rakan.

Lima rukun tu kita umpamakan dengan lima jari tadi. Dengan ibu jari dan jari telunjuk sebagai ucapan 2 kalimah syahadah dan solat 5 waktu respectively. Objek yang dipegang tu pula macam ISLAM yang kita cuba pegang. Bila kita cuba pegang objek tu dengan lima jari tentulah pegangan kita tu lebih utuh tapi keutuhan itu akan berkurang bila jari makin berkurang. Samalah dengan Islam, kalau kita sempurnakan lima-lima rukun, barulah mantap dan utuh keISLAMan kita tu. Kurang satu, kuranglah utuhnya.

Mengucap 2 syahadah dan solat? Kalau tak solat atau mungkin lalai dalam solat bagaimana pulak ye? Hmm... sama-sama kita renungkanlah. Orang jentik je mungkin dah buat objek tu terlepas dalam genggaman kita.

FIkir-fikirkanlah...



...my left hand @ 1830 Aug 29...


p/s: susah juga ye taip sebelah tangan ni. Takpe2, practice makes perfect

No comments: