Monday, January 10

Kaum

Kaum

Entah beberapa hari lepas, sambil berdiri bosan-bosan kat tempat keje, menunggu customer yang tak kunjung tiba, kitorang berborak-borak la. Selalunya memang borak mende yang tak faedahla atau paling berfaedah pun borak pasal mende keje. Tapi ari tu, tetiba Manan (Nepalese) bawak kuar topik ilmiah sket...

{mode alih bahasa}

Manan: Korang penah rase ape2 masalah perkauman tak?
Me: Maksud ko?
Manan: Ape2 je la yang macam ade bau2 perkauman kat sini, Christchurch.
Me: Hmm, tade kut. Nape ko tanye?
Manan: Aku rase sini la tempat yang paling teruk masalah perkauman sepanjang aku hidup ni..
Me: ek?


Tapi tula, belum sempat dier nak jawab tetiba segerombolan customer datang dan kitorang pun kelam kabut la nak serve sume.. terus lupe pasal citer ni.

"Christchurch, The Garden City of The World Bears Racism Problems."

It doesn't synchronised nicely, isn't it?

Tapi itulah hakikatnya. Walaupun tak semua merasa bahang perkauman itu. Tapi nyata ada segolongan besar manusia yang mengalaminya.

Rally Against Rasicms in May 2004 proven it all.

Kita terpaksa akui, masalah perkauman wujud di mana-mana sahaja. Tidak banyak, sedikit. Namun ia tetap wujud.

Akuilah. Satu fakta yang perlu ditelan pahit. Memang Allah dah jadikan manusia ni berbilang kaum, berpuak-puak, tapi bukan untuk kita jadi berpuak-puak, berpecah-belah dan berburuk sangka antara satu sama lain.

Firman Allah Mafhumnya:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
Al-Hujuuraat; 49:13


Haa.. itulah yang sebenarnya. Untuk berkenal-kenalan dan beramah mesra. Bukannya untuk bersu'uzzan, berburuk sangka, 'treat' mereka yang berlainan kaum seolah makhluk asing dan sebagainya.

And the only solution for that is through ISLAM.

ISLAM is the way of life. It is not just another relegion. It is "the relegion".

Islam taslim.

Udkhuluu fissilmi kaafaah... Masuklah kamu ke dalam Islam itu secara keseluruhan.
Jika diambil sebahagian dan ditinggalkan bahagian yang lain, maka tidak lengkaplah Islam itu. Tidak sempurnalah Bangunan yang dibina. Seolah rumah tidak siap, ceracak tiangnya wujud, namun tanpa atap untuk berlindung dari panas mentari dan kuyup hujan.

Siapa yang nahu berlindung dibawahnya?

Islam itu lengkap lagi indah.
Satu lagi kenyataan yang kita tahu dan akui, tapi adakah kita melakukan yang sebolehnya untuk mengangkat martabat Islam pada puncaknya.

Masanya kan tiba. Tapi adakan kita sekadar mahu menjadi pemerhati?

Tak nak join?

No comments: